Aktualności

OBOWIĄZKI ZARZĄDCY NIERUCHOMOŚCI W KONTEKŚCIE ŁADOWANIA SAMOCHODÓW ELEKTRYCZNYCH

W obliczu rosnącej popularności samochodów elektrycznych oraz w odpowiedzi na zmiany klimatyczne, ustawodawca sukcesywnie podejmuje kroki mające na celu wspieranie elektromobilności. Kluczowym elementem tych działań jest nowelizacja ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych, która wprowadza szereg obowiązków dla zarządców nieruchomości niemieszkalnych i mieszkalnych.

Nowe regulacje prawne

Zgodnie z art. 12a ust. 1 ustawy o elektromobilności, zarządcy budynków niemieszkalnych, przy których znajduje się więcej niż 20 stanowisk postojowych, są zobowiązani do instalacji co najmniej jednego punktu ładowania samochodów elektrycznych oraz infrastruktury niezbędnej do zainstalowania punktów ładowania na co najmniej jedno na pięć stanowisk postojowych. Obowiązek ten dotyczy zarówno istniejących, jak i nowo projektowanych budynków niemieszkalnych.

Terminy i wymogi

Właściciele lub zarządcy muszą dostosować się do nowych przepisów do dnia 1 stycznia 2025 roku. W przypadku nowych budynków niemieszkalnych, z którymi związanych jest więcej niż 10 stanowisk postojowych, należy zapewnić zainstalowanie co najmniej jednego punktu ładowania oraz odpowiednich kanałów na przewody i kable elektryczne.

Wyjątki i ułatwienia

Warto zaznaczyć, że nowe obowiązki dotyczą jedynie dużych przedsiębiorców. Małe i średnie przedsiębiorstwa oraz istniejące budynki mieszkalne nie są jeszcze objęte tymi wymogami.

Dostosowanie instalacji w budynkach mieszkalnych

Również zgodnie z art. 12a ust. 2 ustawy  o elektromobilności, dla nowych budynków mieszkalnych oraz tych poddawanych ważniejszym renowacjom, które mają więcej niż dziesięć miejsc parkingowych, ustawa nakłada obowiązek zapewnienia instalacji infrastruktury kanałowej, czyli kanałów na przewody elektryczne na wszystkich miejscach parkingowych. Ma to umożliwić zainstalowanie na późniejszym etapie punktów ładowania przeznaczonych dla pojazdów elektrycznych.

W przypadku istniejących budynków mieszkalnych, przepisy nie nakładają wyraźnego obowiązku montażu stacji ładowania pojazdów elektrycznych.

Powyższe regulacje w kontekście montowania urządzeń do ładowania samochodów elektrycznych w budynkach mieszkalnych, budzą jednak wątpliwości, które mogą wywołać spory.

Montaż urządzeń do ładowania samochodów elektrycznych w budynkach mieszkalnych

W dobie dynamicznego rozwoju elektromobilności, zarządcy nieruchomości mieszkalnych stają przed nowymi wyzwaniami prawnymi i technicznymi. Instalacja urządzeń do ładowania samochodów elektrycznych w budynkach mieszkalnych to nie tylko kwestia dostosowania się do trendów ekologicznych, ale również spełniania obowiązków wynikających z przepisów prawa.

Podział kosztów – kwestia sporna

Jednym z najbardziej kontrowersyjnych tematów jest podział kosztów montażu instalacji i eksploatacji punktów ładowania. Zarządcy muszą znaleźć sprawiedliwy sposób rozliczeń, który uwzględni interesy wszystkich mieszkańców, niezależnie od tego, czy są użytkownikami pojazdów elektrycznych. Praktyka pokazuje, że zarządcy nieruchomości oraz wspólnoty usiłują obciążać kosztami wyłącznie mieszkańców zainteresowanych tego rodzaju rozwiązaniami, jednakże już na tym etapie można stwierdzić, że nie jest to droga która znajdzie uznanie w orzecznictwie sądów powszechnych.

Aspekty techniczne i infrastrukturalne

Zarządcy nieruchomości muszą również zmierzyć się z wyzwaniami technicznymi, takimi jak dostosowanie istniejącej infrastruktury elektrycznej do nowych wymagań. Wymaga to często przeprowadzenia audytu energetycznego oraz inwestycji w modernizację instalacji elektrycznych.

Wymogi prawne a rzeczywistość

Przepisy prawa, zarówno na poziomie krajowym, jak i unijnym, nakładają na zarządców budynków mieszkalnych i niemieszkalnych obowiązek przygotowania infrastruktury pod instalację punktów ładowania. Jednakże, w praktyce, zarządcy często stają przed wyzwaniami związanymi z interpretacją i stosowaniem tych przepisów w konkretnych sytuacjach.

Podsumowanie

Zarządcy nieruchomości muszą być świadomi nowych regulacji i odpowiednio wcześnie planować wszelkie niezbędne modyfikacje infrastrukturalne. Proces ten może być czasochłonny i wymagać przemyślanej strategii, aby sprostać wymogom ustawy i wspierać rozwój elektromobilności w Polsce.